יום ראשון, אפריל 07, 2013

סיפור: איך לנוע קדימה? הולכים 'אחורה': מ – Google Reader ל – The Old Reader….

בוקר שקט שכזה יום חמישי, ה 14 במרץ 2013 החל דווקא כבוקר נעים, שמשי, ומאוד שקט.

התעוררתי די מוקדם, אבל, כשהבטתי בפיד שלי בפייסבוק, ראיתי שיתוף של טל לידיעה שמתפרסמת על השבתה מתוכננת של Google Reader. טוב, הידיעה הזו לא היתה בדיוק הדבר הנעים ביותר לפתוח אתו את הבוקר. מי שמכיר אותי קצת יודע שאני, כמו רבים מחבריי ברשת, פריק גדול של התעדכנות באמצעות RSS מזה כשבע שנים, וגם משתמש 'כבד' של GR - וגם - מפיץ את הבשורה הלאה לתלמידיי ולעמיתיי. יש רבים מהם שאמצו את הכלי הזה כחלון הראווה הראשון המרכזי שלהם להתעדכנות ברשת, להתמקצעות וללמידה. רגע, אז מה עושים עכשיו?! גם אני הופתעתי, אם כי אני חייב להודות כי במהלך השנים פוזרו פה ושם רמזים על כך שלמרות שמדובר בכלי-כלי, Google לא שמה עליו מספיק משאבים לפיתוח נוסף. עשיתי מה שאני עושה בדרך כלל במקרים כאלה: הלכתי ל Google Reader שלי כדי לראות עדכונים בהם אוזכר Google Reader (ע"י חיפוש ב Bing של הביטוי Google Reader - ושילוב כתובת ה URL של דף התוצאות הראשון ב Google Reader). לנוכח שפע העדכונים מכל קצווי הרשת, הבנתי שאכן....אשר (לא אני) יגורתי - בא. קודם כל, בכניסה שלי ל GR, זו מה שקיבל את פני וכמובן גם את פני המיליונים שנכנסו ליישום החל מאותו הבוקר:
GRתקצר כאן היריעה כדי להביא את האשד העצום של הכתיבה ברשת בתגובה לצעד החד-צדדי הזה של Google, קינה, אשכבה, עצומות המקוונות והיצירתיות, שפע הצעות, פתרונות החליפיים (שעלו כמעט מיד לאחר ההודעה), הבטחות לגבי פיתוחים כלים חליפיים. באמת, מיליוני מילים כבר נכתבו, ודומה כי גל הזעם שהצעד הזה יצר הוא עצום. אמנם Google אינה מפרסמת כמה נמענים היו לשירות, אבל אם Feedly מפרסם ששלושה מיליון משתמשים (3,000,000), הגרו אליה עד עתה, אז כנראה שיש כאן על הגלובוס כמה אנשים שעדיין שמעוניינים להתעדכן באמצעות ה RSS.... ומיד, כמובן, החלו הפניות: בטלפון, בדוא"ל, ברשתות החברתיות: "מה עושים עכשיו...?!". ובכן, גם אני יצרתי קשר עם כמה מעמיתיי בארץ ובעולם על מנת להתייעץ ולגבש חלופה מתאימה ואת הפוסט הזה השהיתי במיוחד עד להתייצבות סביב חלופה רלוונטית ראויה, וזאת לאחר שבדקתי אותה בעצמי מזה זמן מה. קודם כל, לחשוב היות וקיימים (עוד לפני פרוץ ה 'משבר') שפע של כלי קריאת RSS - כאלה שהם Desktop based, כאלה שהם Browser-Based, כאלה שהם Mobile-Based, כאלה שהם E-Mail-Based, וכמובן כאלה שהם Web-Based, קבעתי  לעצמי מספר עקרונות מנדטוריים לבחירת ראשונית של החלופה הראוייה, ואלו הם:
1. שיהיה קורא RSSים מבוסס רשת - בדומה ל Google Reader, על מנת שניתן יהיה להיכנס אליו מכל מקוםן בעולם, ללא תלות במחשב האישי שלך, ללא תלות בדפדפן ספציפי או בהתקן ספציפי. 2. שיאפשר הגירה חלקה - Google Reader מאפשר לייצא את הערוצים כך, ואז הרצוי ביותר הוא שכל ה RSS feeds כשהם מסודרים בתוך ה Folders - יועברו מ Google Reader לכלי החליפי. (במקרה שלי יש לי כ 1,900 ערוצי RSS המסודרים בכ - 30 מחיצות...). הקובץ שיש ליצאון ולייבאו לכלי החדש הוא subscriptions.xml. 3. שיהיה כזה ש 'מדבר' עברית - קודם כל שבערוצי מידע מאתרים בעברית ניתן יהיה שהעברית תיראה ותיקרא כשורה, וגם שתהיה מיושרת לימין ולא לשמאל.
קראתי בצורה אינטנסיבית מידע רב על הנושא: פוסטים של מובילי דיעה ברשת, את הבלוגים של היישומים שאציין בהמשך, רשימות המלצה שהתפרסמו על ידי עמיתים בעולם ובארץ, ועוד. פתחתי חשבונות ביישומים הבאים: FeedlyNetvibesNewsBlurPulseReederThe Old Reader, ועוד אחרים - ובחנתי את התאמתם לפרמטרים שהגדרתי לעיל. אחת החוויות הנעימות שהיו לי במהלך הלמידה הזו, הייתה המענה המהיר, האדיב והמפורט שקבלתי מכמה מהעומדים מאחורי קוראי ה RSS השונים, זה היה כייף גדול ותחושה מאוד טובה. אוקיי, אז מה המסקנות?! אז לאחר שבחנתי את כל הכלים האלה, ולפני ההמלצות שלי, ראוי שנאמר כי למעשה, אין תחליף מלא לגמרי לכל היכולות שהוצעו למשתמשי Google Reader. ולכן, 'בהיעדר ציפור-שיר, גם זרזיר נהיה זמיר' ולכן צריך לבחור את הקרוב ביותר לטוב ביותר. במקום השני, מבחינתי, נמצא Feedly, המאפשר הגירה חלקה ופשוטה של ה Feeds כולל ה Folders מ Google Reader אליו. התצוגה בו עדכנית, ויזואלית ויפה. (אבל!) הוא קיים בגרסת דפדפן (כתוסף ל Google Chrome או Firefox) ובגרסת SmartPhone, ושימושיותו אטרקטיבית ביותר. זה המסך של הגרסה מבוססת-הרשת:Feedlyזו הגרסה מבוססת ה iOS ל iPhone:Feedly-Mobileזו בחירה מצוינת: מספיק להקליק את שם המשתמש והסיסמה ל Google Reader, והשאר יקרה מאליו, ובמהירות ראויה לציון. קיימת רק מגבלה אחת והיא שהיישום אינו עובד בדפדפן Microsoft Internet Explorer (רגע חבר'ה, לא לקפוץ עליי, לא 'הזדקנתי'! אבל - רבים מהמשתמשים בארגונים בארץ עדיין 'כבולים' לדפדפן זה במשרד בארגון וראוי לתת להם מענה גם כן.).
הבחירה שלי - The Old Reader
הבחירה שלי בכלי החליפי ל Google Reader היא The Old Reader, יישום שהוא מאוד מאוד דומה ל GR, אשר הוקם לפני כשנתיים על ידי שלושה חברים שהתאכזבו מכך ש Google Reader החליטו להסיר את אופציית Share בין עמיתים ל Google Reader, ובמקום זאת לחיייב את המשתמשים לעשות Share באמצעות +Google...שלושה אלו החליטו 'לחזור למקורות', ולהקים שירות שיאפשר זאת, ויותר מכך, וקראו לו (כמה לא מפתיע...) The Old Reader. אם הם לא היו כל כך צעירים, הייתי אומר שהם מושפעים ממגמת ה Retro, אבל לא כך הוא. הם התעוררו כמוני ליום בלתי צפוי בעקבות הבשורה שנחתה על כולנו, ובזריזות מפתיעה גבשו חלופה ונערכו לה באפס זמן, תוך שהם נערכים תשתיתית ותמיכתית כמו לדוגמא: הם מגבילים את כמות הערוצים המקסימלית להגירה, ל 1,000 בלבד, הם מנהלים תור של ממתינים להגירה לשירות שלהם, דבר שמאריך את ההמתנה אבל זה כדאי, בסופו של דבר. אני מתכתב לאחרונה עם אחד מהם והוא מסייע לי להגר את חשבון ה GR הגדול שלי, אליהם ל The Old Reader (טיפ: לפצל את הקובץ לשני קבצים ולטעון אותם אחד אחרי השני. תודה מקרב לב לחברי חנן כהן שסייע לי לפצל את הקובץ לשניים!). אנטון גם כתב לי שהתאמת כיווניות הטקסט מימין-לשמאל בערוצים בעברית נמצאת בתכנון אצלם ותבוצע גם כן. כך נראה המסך של The Old Reader:TORשימו לב שהיישום כרגע 'ריק' מערוצים, וזאת עקב כך שאני 'ממתין בתור' לטעינת הקובץ שלי....הכניסה לכלי זה פשוטה מאוד: צריך להתחבר על ידי הקלקת שם המשתמש והסיסמה ב Google, ואז, לטעון את הקובץ subscriptions.xml באמצעות הקלקה על Import - ו...להמתין בסבלנות. תור ההמתנה נראה כך:TOR-Qכלומר, 10,000 איש ויותר ממתינים כרגע לפני להעלות את הערוצים שלהם ל TOR, אז נחכה. במקרה שלי, זה לקח כחמישה ימים (!) להגיע לשלב הזה, שעוד תשע מאות ומשהו ממתינים (אבל אצלכם זה ייקח כנראה הרבה פחות זמן..):  עוד תשע מאות ומשהו לפני...נו, ובסימן טוב ובמזל טוב, ממש עתה הסתיים תהליך הייבוא של ערוצי ה RSS והמחיצות שלהם מ Google Reader ל The Old Reader שלי, וכך זה נראה:TOR-Qבמבט של All Items, אפשר לראות מצד ימין את הערוצים הספציפיים שהתעדכנו לאחרונה, וגם את אלו שלא התעדכנו זמן רב (כך אפשר לנהל בצורה דינמית את מאגר ערוצי ה RSS שלכם). למעלה מצד שמאל אפשר לראות את המחיצה ('תלמידים שלי'), כשמתחתיה כל הערוצים שהתעדכנו. אפשר לדפדף בהם על ידי 'חץ למטה', 'חץ למעלה', כמו ב Google Reader, אפשר להקליק על הכותרת של העדכון על מנת להגיע לידיעה עצמה באתר המקור, וגם, אפשר לשתף עם עמיתים שלכם שגם להם יש The Old Reader (זה ה Feature ש Google בזמנו הורידו לצערנו הרב..). וחוצמזה, הם שולחים אליך בדוא"ל הודעה שהתהליך הסתיים:TOR-Mבקיצור, אני הולך כרגע לייבא את החלק השני של ערוצי ה RSS שלי, אבל אתם?! אתם יכולים כבר לעבוד...! אז קדימה חבר'ה, RSS is not dead, שתפו וספרו איך היה ומה קורה, ובהצלחה לכולנו!

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

The particular [url=http://www.bocachicaplaya.com/fakeoakleysunglasses.htm]fake Oakley[/url]
notion that this contestants demand more and far better knowledge initially using this method actually hit me when ever, from the outside, the application started to be noticeable the fact that Abdi (who I'm sure possesses a [url=http://www.bocachicaplaya.com/fakeoakleysunglasses.htm]cheap Oakley sunglasses[/url]
lot connected with [url=http://www.bocachicaplaya.com/fakeoakleysunglasses.htm]fake Oakley[/url]
talent) in addition to Johnson (who may have been more effective if perhaps he previously many advice) are left out the aim of [url=http://www.bocachicaplaya.com/fakeoakleysunglasses.htm]fake Oakley[/url]
the "childhood experience" incline with the start. It appears to be clear looking back, however just horrible assuming that the procedure ended up help make child-like artwork.
Il m'arrive d'锚tre une connaissance en [url=http://www.bocachicaplaya.com/fakeoakleysunglasses.htm]fake Oakley sunglasses[/url]
famille Scheidelman. Je ne sais pas ce qui se rrrvrrle rrtre vrai ou peut-rrtre un marche dans ce cas. D'apr猫s ce cual je sais p Mark, il 茅tait continuellement une descente 1 mec. Gilles nufactured Increas. n茅 en 1404, dirigera [url=http://www.bocachicaplaya.com/fakeoakleysunglasses.htm]fake Oakley sunglasses[/url]
l'une plusieurs vies des and exceptionnels dans dossier. En quelques courtes Thirty seven ann茅es. presque 1/3 en [url=http://www.bocachicaplaya.com/fakeoakleysunglasses.htm]fake Oakley sunglasses[/url]
dur茅e p compete en [url=http://www.bocachicaplaya.com/fakeoakleysunglasses.htm]fake Oakley sunglasses[/url]
plupart d'entre styles. Gilles avait pass茅 d'un gar莽on riche, 脿 united nations orphelin maltrait茅, puis 脿 u . n . soldat puissant, u . n . aristocrate magnifiquement riche, puis, dump couronner ce consider, united nations h茅ros state. Sa [url=http://www.bocachicaplaya.com/fakeoakleysunglasses.htm]Cheap fake Oakley sunglasses outlet for you[/url]
vie n'茅tait pas simplement exceptionnel sur ce type apr猫s l'茅cole sp茅ciale p verse . . . qu'il 茅tait n't homme exceptionnellement d茅rang茅, de plus.

קורס 'ניהול ידע בארגונים' של המכללה להישגים, ברמת אפעל ובחולון – בקרוב הפתיחה של המחזור ה – 23!!

שלום לכולם, ההתעניינות לאחרונה  בקבוצת הפייסבוק של ניהול ידע בישראל במערכי הכשרה הקיימים לניהול ידע, הביאה אותי לפנות אליכם ולשתף א...